gezond eten

Het is dertig graden, je hebt in de ochtendpoule alle ballen geraapt om in de winnaarspoule te komen en dan is er ook nog de finale op het eind van de dag. Hoe kun je voorkomen dat je futloos bent en toch nog als winnaar uit de strijd komt?

 

Voedingsadies
Zorg dat je zeker een tot twee uur van te voren goed maar licht eet en dat je minstens een halve liter vocht drinkt. Dan begin je optimaal aan je eerste wedstrijd. Denk aan pannenkoeken, yoghurt of kwark met vers fruit of gewoon boterhammen of broodjes met knakworst of ei. Dit zou bij het ontbijt en de lunch gaan. Doe voor je lunch bijvoorbeeld twee gekookte eieren op je brood en doe daar alvast wat zout op. We krijgen eigenlijk meer dan voldoende zout binnen maar op een hete sportdag is het wel nodig zodat je al het zweet wat je verliest kunt aanvullen en in je lijf vasthoudt.

Anderhalf tot twee liter water drinken per dagdeel (5 setjes) is een must. Maak thuis een fles klaar met icetea, super simpel: (groene) thee met veel honing of suiker, laten afkoelen en geperste limoen of citroen erdoorheen mengen. Doe deze een avond van te voren in de diepvries. Je lichaam heeft suikers nodig en tussen al het water door is het drinken van gesuikerd water goed voor je lijf. Laat cola en andere prik staan, hier sport je niet lekker op.

Met gezonde groet,

Ay Lin Kho,
voedingsauteur www.Aylinkho.nl
Lid Beachvolley Eindhoven